BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, October 28, 2008

Salah satu faktor penyalahgunaan dadah adalah berpunca dari keadaan dan sistem institusi keluarga yang tidak stabil, yang kemudiannya meresap dan menjalar dalam masyarakat sehingga menjadi gejala sosial. Justeru itu, adalah wajar institusi keluarga dan masyarakat terlibat, memainkan peranan aktif di dalam mencegah dan membenteras penyalahgunaan dadah.

Langkah-langkah yang diambil oleh ibu bapa untuk menyekat anak-anak mereka dari mengambil dadah pada peringkat awal adalah satu langkah yang bijak iaitu dengan cara:-

-Ibu bapa haruslah mengambil berat ke atas kelakuan dan kebajikan anak-anak.
-Ibu bapa haruslah menjadi contoh yang baik kepada anak-anak.
-Elakkan anak-anak berkawan dengan rakan-rakan yang sudah terlibat dengan penyalahgunaan dadah.
-Utamakan pencegahan daripada pemulihan.
-Ibu bapa menanam sikap jijik dan membenci dadah kepada anak-anak sejak kecil lagi.

Sehubungan itu, jika salah seorang ahli keluarga didapati terlibat dengan penyalahgunaan dadah, berikut adalah beberapa saranan yang boleh dijadikan panduan:

-Usah cemas apabila anggota keluarga awda terlibat dengan dadah.
-Keluarga seharusnya bertenang, disebabkan anak yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah, keluarga merasa malu dan sukar menerimanya. Dalam situasi ini, keluarga harus menerimanya sebagai kenyataan dan memikirkan cara untuk menghadapi masalah ini.
-Keluarga mesti meninjau sama ada mereka sendiri yang harus dipersalahkan kerana masalah tersebut. Keluarga biasanya menyalahkan kawan-kawan dan jika anak mereka masih bersekolah atau bekerja, mereka akan menyalahkan tempat sekolah atau tempat bekerja.
-Keluarga mesti mengambil berat dan mengetahui serba serbi tentang dadah, bahaya dan kesannya. Mereka mesti tahu tanda-tanda menagih dadah.
-Ahli keluarga boleh menghubungi Biro Kawalan Narkotik untuk meminta nasihat dan pertolongan.
-Jika anak berada dalam Pusat Pemulihan dan Rawatan Dadah, ibu bapa hendaklah melawat bersama-sama anggota-anggota keluarga lain seberapa kerap yang boleh untuk menunjukkan perhatian, mengesahi dan mahu melihatnya pulih seperti sediakala.
-Semasa menemuinya di Pusat Pemulihan dan Rawatan Dadah, keluarga usah menunjukkan simpati keterlaluan seperti menangis di hadapannya. Ini memberi gambaran bahawa mereka menganggap penghuni telah diperlakukan secara tidak adil. Ini tidak akan membantu dalam proses pemulihan.
-Ibu bapa seharusnya mengenakan disiplin dalam rumah dan menyedari bahawa perbuatan yang salah mestilah dibetulkan. Mereka hendaklah memberitahu anak-anak mengapa mereka mengenakan disiplin yang telah dipersetujui.
-Keluarga hendaklah melayaninya sebagai manusia biasa. Jika sudah dewasa, layanilah sebagai orang dewasa dengan cara baik. Elakkan bercakap dengan cara yang merendahkan.
-Keluarga seharusnya mengetahui sejauh mana kebebasan diberikan kepada bekas penagih dadah, bergantung kepada sejauh mana keluarga mengetahui akan pergaulan, sikap dan tingkah lakunya. Keluarga mesti tahu siapa kawan-kawannya, sikapnya terhadap sesuatu, seperti pekerjaan dan kegiatan-kegiatan tertentu.
-Tunjukkan keperihatinan semasa ahli keluarga yang sedang mengikuti program jagaan lanjutan.
-Ibu bapa mesti sedar bahawa pemulihan sepenuhnya adalah proses yang memakan masa.

0 Comments:

Post a Comment